با سلام خدمت دانش آموزان عزیز :

امروز با آموزش ویژوال بیسیک 6 در خدمت شماییم . . .

سر فصل های تدریسی :

1-آموزش الگوریتم نویسی

2-آشنایی با جعبه ابزار ویژوال بیسیک(تکست باکس ، لیبل ، ایمیج باکس ، باتون ، تایمر)

3-آشنایی با خصوصیات ابزار ها(visible-enable-text-caption-interval)

4-شروع کد نویسی 

5-شرط ها در برنامه نویسی

6-کادر های پیغام MsgBox

7-کادر ورود دادهInputbox

7-نوشتن برنامه ی اول (برنامه ای که تشخیص دهد عدد زوج است یا فرد؟)

8- سوال امتحانی مهم از این قسمت

سرفصل اول  - آموزش الگوریتم نویسی

با سلام خدمت دانش آموزان عزیز بدون مقدمه وارد آموزش میشویم .
الگوریتم نویسی چیست و چرا قبل از برنامه نویسی باید الگوریتم نویسی را بیاموزیم؟
برای پاسخ به این سوال با ذکر یک مثال توضیح می دهیم، الگوریتم یک برنامه ، ماکتی از برنامه است یعنی وقتی الگوریتم می نویسیم شمای کلی برنامه رو می شناسیم و به آن شناخت پیدا می کنیم پس اگر الگوریتم نویسی نکنیم ممکن است برنامه ما دارای اشکالاتی باشد و یا در داخل برنامه نویسی دچار هنگی شویم.
آموزش نحوه نوشتن الگوریتم: هر چه الگوریتم ساده تر باشد برنامه نویسی راحت تر می شود .
برای شروع نوشتن الگوریتم به مثال زیر توجه کنید :

الگوریتم به مدرسه رفتن

0-شروع
1-از خواب بیدار می شویم.
2-دست و صورتمان را می شوریم .
3-صبحانه میل می کنیم.
4-از پدر تقاضای پول می کنیم تا راهی مدرسه شویم
5-اگر پدر پول تو جیبی بدهد سپس به مدرسه می رویم اگر ندهد چون پول کافی برای راه نداریم به مدرسه نمیرویم.
6-پایان

این نمونه ای ساده الگوریتم توی زندگی یک دانش آموز بود می خوایم این و تبدیل کنیم به یک الگوریتم برنامه برای اینکار 
ابتدا شماره گذاری شماره اول که از 0 شروع می شود منحصرا در اختیار کلمه شروع است تا الگوریتم ما شروع شود و چند تا روند داشتیم آخرین روند پایان است که شماره آخر را رزرو نموده است و بقیه جملات ما بین شروع و پایان می باشد برای درک بیشتر به مثال زیر توجه کنید :

الگوریتم تشخیص زوج یا فرد بودن عدد گرفته شده از کاربر
0-شروع
1-عدد را از کاربر می گیریم.
2-عدد را بر 2 تقسیم می کنیم اگر باقی مانده = 0 شد  سپس چاپ می کنیم "زوج است" و گرنه چاپ می کنیم "فرد" 
3-پایان

امیدواریم مفهوم الگوریتم نویسی را در این فصل آموخته باشید . . .

سرفصل دوم  - آشنایی با ابزار های ویژوال بیسیک 6

آموزش ویژوال بیسیک 6

Pointer : برای انتخاب کردن عناصر و جابجایی عناصر روی فرم ،از این عنصر استفاده می شود.
Label : این عنصر که به عنصر برچسب نیز معروف است ،برای نمایش متن روی فرم مفید است.
Frame : از این عنصر برای گروه بندی دیگر عناصر، استفاده می شود.
Chek Box : کادر کنترلی را به فرم اضافه می کند و برای انتخاب گزینه ها مفید است.
HScroll Bar : نوار جابحایی و اسکرول افقی به فرم اضافه می کند.
Timer : عنصر تایمر، در گذشت زمان های مختلف کار های متفاوتی را انجام می دهد.
Dir List Box : عنصری برای دستیابی به درایو های سیستم است.
Shape : این عنصر برای رسم دایره ، مربع ،مستطیل و بیضی بر روی فرم کاربرد دارد.
Image : برای نمایش تصویر از این عنصر استفاده می شود.
OLE : برای نمایش اشیایی از قبیل Word و Excel و غیره کاربرد دارد.
Picture Box : این عنصر نیز برای نمایش تصویر به کار می رود، ولی تفاوت هایی با عنصر Image دارد که در بخش های مربوطه آموزش داده خواهد شد.
Text Box : برای نمایش و دریافت متن از این عنصر استفاده می شود.این عنصر یکی از عناصر مهم ویژوال بیسیک است.
Command Button : ابزار مفید و مهم دیگر دکمه فرمان است ،و برای اجرای دستور ها استفاده می شود.
Option Button: گزینه انتخاب ،به فرم اضافه می کند و دارای دو حالت انتخاب و عدم انتخاب است.
List Box : این عنصر برای نمایش چند گزینه ،و انتخاب هر کدام از آنها کاربرد دارد.
VScroll Bar : نوار جابجایی و اسکرول عمودی به فرم اضافه می کند.
Drive List Box :لیست درایو ها یسیستم رامشخص می کند ،و کاربر می تواند هر کدام را انتخاب کند.
File List Box : لیست فایل ها را نمایش می دهد و کاربر می تواند فایل مورد نظر را انتخاب کند.
Line : برای ترسیم خطوط عمودی و افقی کاربرد دارد.
Data : برای اتصال به بانک اطلاعاتی  و نمایش اطلاعات جدول ها ،از این عنصر استفاده می شود.

برای اضافه کردن این اشیاء روی فرم ،کافی است دو بار روی آنها کلیک کنید .همچنین با کشیدن اشاره گر نیز می توانید سایز اشیاء را تغییر دهید.

سرفصل سوم  - آشنایی با خصوصیات ابزار های ویژوال بیسیک 6

آموزش ویژوال بیسیک6

خاصیت ابزار ها هر کدام بصورت جدول زیر نوشته شده است :

خصوصیاتی که اکثرا با آنها سر و کار داریم :

خصوصیات پر کاربرد مشترک ابزار ها

خاصیت Enable خاصیت Enable اگر True باشد ابزار در حین اجرا قابل کلیک یا تغییر متن هستند ولی اگر false باشد دسترسی به هر ابزاری که Enable اش false باشد امکان پذیر نیست.

خاصیت visible خاصیت visible اگر true باشد ابزار در حین اجرا نمایش داده خواهد شد و اگر false باشد نمایش داده نخواهد شد.

خاصیت tooltiptext خاصیتی است که متنی را در بر می گیرد و هر گاه کاربر در حین اجرای برنامه روی آن با ماوس توقف کند در کادر پیغامی پیام او بصورت کوچک نمایش داده خواهد شد .

خاصیت font خاصیتی است که مربوط به فونت و شکل و شمایل نوشته های یک ابزار می پردازد.

خصوصیات پر کاربرد تکست باکس

خاصیت text خاصیتی است که هر گاه متنی در تکست باکس وارد کنیم یا در برنامه نویسی مقداری به آن تعلق بدهیم از این خصوصیت استفاده می کنیم بر فرض به مثال زیر توجه کنید.

یک عدد باتون button به صفحه برنامه بیاورید سپس داخل آن تکه کد زیر را بنویسید:
text1.text="schoolonline.blog.ir"
سپس برنامه را اجرا و نتیجه رو ببینید در مورد توضیح کد بالا هم هنوز تو ذهنتون بمونه بعدا در موردش مفصل حرف می زنیم و توضیحاتی خواهیم داد.

خاصیت maxlength این خاصیت برای محدود کردن تعداد نوشتن متن در کادر تکست باکس می باشد صفری که بصورت پیشفرض در آن است بدین معنی است که این کادر محدودیت کاراکتری ندارد.

خاصیت paswordchar این خاصیت برای کادر های رمزی است کادرهایی که هنگام متن دوست شما نداند چه نوشته اید معمول است در مقابل این خاصیت * می گذارند.

خصوصیات پر کاربرد لیبل

خاصیت Captionخاصیتی است که هر گاه متنی در لیبل وارد کنیم یا در برنامه نویسی مقداری به آن تعلق بدهیم از این خصوصیت استفاده می کنیم بر فرض به مثال زیر توجه کنید.

یک عدد باتون button به صفحه برنامه بیاورید سپس داخل آن تکه کد زیر را بنویسید:
Label1.caption="schoolonline.blog.ir"
سپس برنامه را اجرا و نتیجه رو ببینید در مورد توضیح کد بالا هم هنوز تو ذهنتون بمونه بعدا در موردش مفصل حرف می زنیم و توضیحاتی خواهیم داد.

خصوصیات پر کاربرد تایمر

خاصیت interval است که زمانی بر حسب میلی ثانیه را در بر می گیرد و مانند ساعت عمل می کنم مثلا هر 1000میلی ثانیه دستورات داخلی خود را اجرا می کند .

خصوصیات پر کاربرد شیپ یا اشیا

خاصیت shape هست که نوع شکل را مشخص می کند بر فرض اگر rectangle باشد به شکل مستطیل نمایش داده می شود اگر square باشد به شکل مربع و اگر oval باشد بیضی شکل و یا اگر circle باشد شکلش دایره ای و بدین صورت به صورت عملی امتحان کنید تا به نتیجه بهتری برسید.

خصوصیات پر کاربرد کادر عکس ایمیج باکس

خصیصه ی picture می توان با این خصیصه عکسی را از کامپیوتر وارد پروژه کنید .
خصیصه stretc اگر true باشد عکس به اندازه کادر می شود و اگر false باشد کادر عکس به میزان اندازه واقعی عکس تغییر می یابد.

سرفصل چهارم - شروع کد نویسی 

برای ورود به حالت کد نویسی کافیست روی هر ابزاری که می خواهید روی آن event بگذارید یا با رویداد آن کار کنید دابل کلیک می کنید بر فرض با دابل کلیک روی باتون پنجره ی کد نویسی مثل زیر باز می شود.

آموزش برنامه نویسی ویژوال بیسیک6

همانطور که می بینید در کنار محیط دیزاین یا همان محیط چیدمان ابزار ها محیطی نوشتاری نیز باز شد که به آن محل برنامه نویسی می گویند.
میبینید که نوشته های زیر بصورت اولیه با کلیک روی باتون ایجاد شده است :
Private Sub Command1_Click()
End Sub
توالگوریتم دیدیم که برای نوشتنش اول باید شروع و آخر پایان رو بذاریم این کار و خود ویژوال کرده
خط اول برای شروع محل کد نویسیه و خط آخر برای اتمام کد نویسی تا این حد بدونین کفایت داره خود این بحث هم چندین جلسه رو در بر میگیره که نمیخوایم بصورت ریز واردش بشیم .
پس برای کد نویسی باید بدون پاک کردن اینا بینشون کد هامونو بنویسیم .
مثال رو بخاطر داشته باشین:
اگر ما رو فرممون یک Textbox1 و یک button داشته باشیم این کد با کلیک روی دکمه متن سلام رو وارد تکست باکس می کنه دقت کنید :
Private Sub Command1_Click()
Text1.Text = "salam"
End Sub
خودتونم امتجان کنین دوستان عزیز

سرفصل پنجم - شرط ها در برنامه نویسی

شرط به زبان ساده یعنی چی ؟! یکم فکر کنید 
شرط یعنی این اگه داداشم زنگ بزنه میرم باهاش قدم بزنم وگرنه نزنگه باید خونه بشینم.
تو زندگیمون ما تا حالا شده چند میلیون بار شرط بگیم و برای درست یا غلط بودنش منتظر باشیم تو برنامه نویسیم شرط به همین راحتیه بر فرض اینو داشته باشین :
این یک حالت کلی شرط برای برنامه نویسیه


If text1.text="2" 
تو سطر بالا میگه اگه متن داخل تکست 1 ما 2 باشه ؟؟ این یک شرطه که اگه دو باشه اجرا میشه
then label1.caption="two"
سپس (سپس وقتی اجرا میشه که عدد تکست 1 واقعا 2 باشه بعدش می گه بنویس two توی label
 else label1.caption="tarif nashode"
وگرنه (وگرنه زمانی اجرا میشه که شرط اجرا نشده باشه یعنی تو تکست باکس مقداری به غیر از 2 وارد شده باشه یا چیزی وارد نشده باشه)
توی label1 بنویس تعریف نشده
End if
و برای بستن شرطمون از end if باید بعد از اتمام دستورات استفاده بشه . 

این پروژه بزودی آماده دانلود میشه . . .

سر فصل ششم - کادر پیام MsgBox

کادر پیام چیه ؟ خب سواله خوبیه تو شکل زیر می تونین یک نوع کادر پیغام رو ببینید :

آموزش برنامه نویسی ویژوال بیسیک

برای اینکه این پیغام هنگام کلیک یک دکمه به کاربر نمایش داده بشه کافیه از کد زیر استفاده بشه:
m = MsgBox("matn balaye panjare", vbCritical, "onvan")
به جای m میتونین هر نوشته ای بذارید این یک متغیره که اطلاعات شما رو ذخیره می کنه داخل خودش اینو بدونید کافیه دوستان
به جای vbcritical هم می تونین از انواع مخلف هشدار ها استفاده کنید مثل خطا و اطلاعات و ... که هر کدوم به جای ضرب در قرمز این و صدای باز شدن کادر هیچ فرقی با هم ندارن.

سر فصل هفتم - کادر ورود دادهInputbox

کادر ورود داده چیه  ؟ خب سواله خوبی نیست اِ یکم خودت فعالیت کن :) تو شکل زیر می تونین یک نوع کادر ورود داده رو ببینید :
آموزش برنامه نویسی ویژوال بیسیک

برای اینکه کادر ورود متن هنگام کلیک یک دکمه به کاربر نمایش داده بشه کافیه از کد زیر استفاده بشه:
m = InputBox("teacher ?!", "name teacher", "amini")
به جای m میتونین هر نوشته ای بذارید فقط ما بعد ورود متن از این متن استفاده کنیم پس هر گاه خواستیم متنی رو از این استخراج کنیم باید از متغیری که به جای m ازش استفاده می کنیم ،استفاده کنیم.

به جای vbcritical هم می تونین از انواع مخلف هشدار ها استفاده کنید مثل خطا و اطلاعات و ... که هر کدوم به جای ضرب در قرمز این و صدای باز شدن کادر هیچ فرقی با هم ندارن.

سر فصل هشتم - برنامه ای که تشخیص دهد عدد زوج است یا فرد؟

اول شروع می کنیم الگوریتمشو مینویسم :
0-شروع
1-یک تکست باکس به صفحه می آوریم برای گرفتن متن و یک باتون و یک لیبل که زوج یا فرد بودنشو نشون بده.
2-بعد تو کد های باتون می نویسیم  اگر عدد گرفته شده از کاربر رو تقسیم بر 2 کنیم باقی مانده اش 0 باشه سپس  چاپ کن زوج وگرنه چاپ کن فرد
3-پایان

الان قدم دوم برنامه نویسیش اجزا رو که تو الگوریتم بعد شروع ذکر شده رو وارد پروژه می کنیم از toolbox 
قدم سوم باتون و دابل کلیک می کنیم و میریم کد هاشو بنویسیم
If Text1.Text Mod 2 = 0 Then
Label1.Caption = "zoj"
Else
End If
Label1.Caption = "fard"
اینو بگم کفایت می کنه که mod موجود در شرط یعنی باقی مانده تقسیم یعنی عدد و بر 2 تقسیم می کنه اگه باقی مانده صفر بیاد قسمت then اجرا میشه و اگه شرط درست نباشه که یعنی فرد باشه و باقی مانده 1 باشه چاپ می کنه فرد هست.

نمونه سوالات این قسمت که ممکنه تو امتحان بیاد :

1-برنامه ای بنویسید که یک عدد را گرفته و تشخیص دهد زوج است یا نه؟
2-برنامه ای بنویسید که دو عدد را گرفته میانگین آن را نمایش دهد؟
3-برنامه ای بنویسید که یک عکس بصورت 1 ثانیه ای نمایش داده و نمایش داده نشود؟
4-برنامه ای بنویسید که ماشین حساب 4 عمله را شبیه سازی کند؟
5-برنامه ای بنویسید بازیه "سنگ / کاغذ / قیچی " را شبیه سازی کند؟
6-برنامه ای بنویسید که سه عدد را گرفته بزرگترین و کوچکترین را نمایش دهد؟
7-برنامه ای بنویسید که با وارد کردن متن در تکست باکس در لیبل بنویسید سلام و نامش را از تکست باکس وارد کند بدین صورت؟ سلام علی
8-برنامه ای بنویسید که عددی را گرفته تمام مقسوم علیه های آنرا نمایش دهد؟
9-برنامه ای بنویسید که سری زیر را شبیه سازی کند؟
1-1-2-3-5-8-13-21
10-برنامه ای بنویسید که شکلی در صفحه به سمت راست حرکت کند حرکت بصورت ده تایی در زمان 1 ثانیه یا 1000میلی ثانیه؟
11-برنامه ای بنویسید که درجه هوا را بر حسب سانتی گرادخواند و معادل آنرا به فارنهایت نمایش دهد ؟
12-برنامه ای بنویسید که یک عدد را از ورودی گرفته و حاصل ضرب اعداد زوج کوچکتر مساوی آن عدد را چاپ کند؟
13-برنامه ای بنویسید که یک عدد را از ورودی بگیرد و تعداد ارقام آن را محاسبه و اعلام کند؟
14-برنامه ای بنویسید که دارای منویی عین زیر باشد؟
دارای منوی FILE داخلش NEW و SAVE و EXIT فقط خروج یا Exit کدی داشته باشد که با کلیک آن از برنامه خارج شود..